קשב וריכוז ADHD


                        נינג'וטסו ADHD -ו

מחקרים רבים הצביעו על היתרונות הרבים בשימוש באומנויות

הלחימה ככלי טיפולי, ולילדים הסובלים מהפרעות בקשב

וריכוז בפרט ( Marscke, 1986) לילדים בכלל (ריף, 2008).

מחקרים אלו מצביעים על מספר תחומים בהם יכול האימון

באומנויות הלחימה לסייע.

1. הדימוי העצמי

ילדים הסובלים מ - ADHD סובלים כאמור מחוויה עצמית

קשה, שהיא תוצר של התמודדות מיומיומית עם כישלון,

חוסר הבנה וכעס. שיפור הביטחון העצמי והעלאת הדימוי

העצמי הם אולי התרומה המשמעותית ביותר של אמנות

הנינג'וטסו לילדים אלה ובכלל. סך היתרונות שיוצגו להלן יוביל

לשיפור מתמיד בחוויות העצמי של הילדים: העיסוק באומנויות

הלחימה מאפשר להם לחוות חוויות הצלחה, תחושת

מסוגלות, שליטה ואפילו כוח. התהליך החיצוני של חיזוק הגוף

וחישולו יוצר תהליך של "מהחוצה פנימה". ילדים אלה

חווים את העולם כמאיים וכאוסי ואף אכזרי לפעמים, והחוויה

של הפנמת כלים להגנה עצמית תורמת תרומה משמעותית

לביטחון והדימוי העצמי.

2. תזונה ופעילות גופנית

ילדים רבים הסובלים מ - ADHD נוטים לאורח חיים תזונתי

לקוי: אכילה לא מסודרת, ותזונה שכוללת בעיקר מאכלים

מתוקים ואוכל מהיר. תזונה לא מאוזנת מקצינה במקרים רבים

את המוטיב ההיפר - אקטיבי בהתנהגותם. העיסוק בפעילות

גופנית מחדד את חשיבות התזונה והמודעות להשפעותיה,

ומוביל את הילדים לנהל אורח חיים בריא יותר.

3. קואורדינציה ומודעות הגוף

רבים סובלים מבעיות קואורדינציה שונות במוטוריקה עדינה או

גסה, תנועת גופם נראית "מפוזרת" וחסרת מרכז,  ילדי

ADHD הליכתם גמלונית לעתים, ובמקרים רבים העיסוק

בפעילות גופנית נתפס בעיניהם כחושפני, מאיים וכרוך

בבושה. כמה מהם לא מודעים די הצורך לגבולות גופם ("איפה

אני מתחיל" ו"איפה אני נגמר").

4. שינויים בדפוסי התנהגות

 אימפולסיביות וקשיים בוויסות ההתנהגותי, כאמור, הן בעיות

שכיחות בקרב ילדים הסובלים מ - ADHD וידועים. אימון בעל

כללים ברורים וידועים גם אם נוקשים, מסייע מאוד לילדים

אלה ללמוד לשלוט בדחפים התנהגותיים – ובפשטות,

"להתאפק", לאורך זמן ולא בגלל היעדר ברירה אחרת

("המאמן אמר וזהו!"). ישפר כל ילד את היכולת לא להתפרץ

כשמישהו אחר מדבר, לא ללכת כשצריך להישאר, לא לשבת

כשצריך לקום, לעקוב אחר הוראות ועוד ועוד. העובדה שאימון

באומנות לחימה מציע לצד ההתמודדות שפע של חוויות

הצלחה תגביר את הרצון של הילד לפעול לפי החוקים –

ומאמציו לעשות זאת יתרבו בהתאם. מה שיתחיל כגבול חיצוני

יהפוך עם הזמן לגבול פנימי, גבול שהופנם, וככזה יהיה ניתן

להעבירו גם לשדות חברתיים אחרים כמו הבית, תלמוד תורה,

בית הספר, חיי החברה ועוד.

נוסף לכך, האימון באומנויות הנינג'וטסו דורש התמודדות

מתמדת עם האגו התמודדות שתבהיר כי השותף לאימון הוא

מכשיר לשיפור הדדי ולא יריב. משום כך, ילדים אלו ילמדו

במהלך האימון לשלוט בכעס, ולהבין שגם אם הם ממש רוצים,

אסור להם לפגוע בבן זוגם – תחילה בגלל האיסור החיצוני

ובהמשך מתוך הבנה אמיתית. הצורך להתגבר על הכעס

ולשלוט בו יכריח את הילדים לפתח מנגנון של "דיבור פנימי",

זה שלעתים כל כך חסר להם.

5. המימד הערכי

אומנויות הנינג'וטסו מדגישות ערכים של כבוד הדדי, שותפות,

כבוד לסמכות ולידע, הכרת תודה וקשר בין אדם לאדם. ערכים

אלה, המוטבעים עמוק כל כך בנינג'וטסו, מביאים להפנמה

ערכית משמעותית לאורך זמן ומאפשרות את צמיחתו של

המתאמן כאדם ערכי.

6. פורקן פיזי, רגיעה ונשימות

לעיתים נראה שמלאי האנרגיה של ילדים בעלי ADHD הוא

"בור בלי תחתית". פעילויות גופניות מאומצות מעמידות עבור

הילדים מקום מוגן לפורקן אנרגיות, ואימון אינטנסיבי בהשגחת

מבוגר מאפשר להם להתעייף ולהירגע. לימוד נכון של נשימות

וטכניקות רגיעה שניתן לשלב באימון יעזרו לילד במצבים

מתוחים וברגעי כעס ומשבר.

7. קשב וריכוז

האימון באומנויות הנינג'וטסו דורש קשב וריכוז בכמה מעגלים.

הוא דורש קשב וריכוז למתרחש בתוך הגוף, קשב להנחיות

והוראות המאמן, קשב וריכוז כלפי בן הזוג לאימונים, הן כדי

לשמור על ביטחונו והן כדי לייצר טכניקה יעילה ונכונה. ילדים

הסובלים מבעיות בתחום זה ילמדו כיצד להאריך את טווח

הקשב והריכוז. הם ילמדו להתמקד,

לסנן רעשי רקע ולהיות מוסחים פחות.

8. למידה

תהליכי למידה אינם מתרחשים אך ורק בכיתה. האימון

באומנויות הלחימה ישפר את יכולתם של הילדים להבין רצף

(של תנועות לדוגמה) ותהליכים של סיבה ותוצאה (מה קורה

כש...). בנינג'וטסו במיוחד, התהליך המקדים מבחני חגורה

והשיעורים התיאורטיים יחייבו שכלול ופיתוח של יכולות למידה

פורמליות ושל קריאת טקסט. והן בתחום ה"דיבור הפנימי",

וכמובן – בהתפתחותם כבני תורה או בני אדם המסוגלים להגן

על עצמם בשעת הצורך.

וכן גם אני בהיותי תלמיד ביסודי היה לי קשה לשבת וללמוד

בגלל חוסר ענין להקשיב ולהתרכז בחומר ולכן ציוניי היו

נמוכים, וכאשר נלקחתי למבדקים אמרו לי שה - IQ שלי גבוה

מהממוצע מאד ושיש לי פוטנציאל גדול, אך כל זה לא עזר עד

לאחר מספר שנים  שהשהתאמנתי באומנות הלחימה

נינג'וטסו, כאשר הייתי בכיתה ט' פתאום הפתעתי את כולם

ובטקס עליתי לבמה לקבל תעודת מצטיין שכבתי עם ממוצע

ציונים הכי גבוה בשכבה של 97 בכל המקצועות מתוך שכבה

של יותר ממאה תלמידים. בעיני, מסעו של האדם הוא מסע

להשלמה עם מי שהוא, בבחינת מה שאמר אליהו הנביא לרבי

אלעזר במסכת תענית. כאשר רבי אלעזר ראה את אליהו

שנראה אליו כדמות אדם מכוער חיצונית ופנימית ואמר לו כמה

מכוער אתה. ענה לו אליהו :"לך ואמור לאומן שעשאני כמה

מכוער כלי זה שעשית" ( שזה כמובן לא שייך שהקב"ה עשה

כלי מכוער ואמירה זאת הייתה בעצם התוכחה של אליהו אליו.

שזה בעצם בעיה של הרבה אנשים לאהוב את עצמם כמי

שהם אף אם יש דברים לשנות) תוך חתירה מתמדת לשיפור

עצמי.

בכל יום אני פוגש ילדים והורים הנאבקים לקבל, לאהוב את

עצמם ואת ילדם למרות הקשיים – והם רבים. ראיתי הורים

ברגעים הקשים ביותר. מיואשים, מתביישים, אכולי רגשות

אשם, כועסים, צועקים ומאשימים, אך בעיקר רוצים להרגיש

ראויים. ראיתי ואני רואה ילדים הצמאים לחוות ולו פעם אחת

השתקפות שתגרום להם להתגאות במי שהם. ילדים הצמאים

למקום מכיל ואוהב, אך כזה שיודע גם לדרוש, לא לוותר

ולחתור למיצוי הכוחות העצומים הטמונים בכל אחד ואחד

מהם. וזה מה שאני מראה ומשקף להם בנינג'וטסו.

הנינג'וטסו כאומנות – בדיוק שבה, בעומק, בהקפדה על

הפרטים, בשימת הדגש על המימד הערכי, ברצינות בפשיטות

בהתחברות היא מנחילה ומחייבת –מתחברת בדיוק לכל

הדברים שאני מאמין בהם כאדם יהודי מאמין בתורת משה

ובקב"ה, כמחנך וכמישהו שנפגש יומיום עם אנשים בעלי

צרכים מיוחדים. שבשבילי כל אדם צריך את היחס והבנה שלו

כך שכל אחד הוא עם צרכים מיוחדים.

ילדי ה- ADHD יודעים ומכירים היטב טעמו של כישלון מה

הוא. ובנינג'וטסו יש משהו שיודע לתת את הכלים להתמודדות

עם הכישלון, הזה בדיוק. התמודדות שתאפשר לא להיכשל

בפעם הבאה.

תופעה מוכרת בתלמוד תורה ובבית ספר מכונה "הכנת

הכישלון מראש":

ילד שבע כשלונות, שכבר איבד כל ביטחון ביכולותיו, יעשה

לפעמים הכל כדי לא לטעום שוב את הטעם המר. בבואו

להתמודד עם קושי, הוא ישקיע את רוב האנרגיה בהתמודדות

עם הפחד מכישלון, ויישאר נטול כוחות להתמודדות עם

המטלה עצמה.

הפחד מכישלון מסרס, מחליש ומאיים הרבה יותר מהכישלון

עצמו. לא אשכח את האימון שבו תפסתי שעולם הרגש שלי

עסוק במה יהיה הסט הבא. מה אם הוא יהיה כזה שלא אוכל

לעמוד בו? מה אם אכשל לעיני כולם וכל הציפיות יתנפצו על

מזבח חוסר היכולת?

ברגע הזה הפכתי לאיש חינוך. הבנתי מה עובר על הילדים,

ויכולתי להיות אדם יותר טוב – כזה המבין מאיפה הם באים,

ויודע שאפשר להתמודד. הבנתי שדרכי כאיש חינוך היא דרכי

כמדריך, דרכי כאדם יהודי.

מאז הספקתי לאמן כמה ילדים הסובלים מהקשיים שתיארתי.

השתמשתי ואני עדיין משתמש בכלים שקיבלתי בנינג'וטסו.

שימוש בעקרונות השיטה ככלי חינוכי-טיפולי הביא את כל

הילדים ללא יוצא מן הכלל לדבר אחד ראשוני – חיוך וחוויית

הצלחה. מכאן, השמים הם הגבול.

* באישור רבנים ואנשי חינוך.

הפעילות הטכנית של הנינג'וטסו בתמצית

1. החימום בנינג'וטסו

החימום מאד מיוחד וייחודי ומותח ומגמיש ומשחרר את כל

השרירים והגידים מכף רגל ועד ראש וגורם זרימת דם טובה

ונוחה בגוף.

2. החיזוק שרירים בנינג'וטסו

בנינג'וטסו עובדים בעיקר על חיזוק השרירים החיוניים ביותר

בפעילות החיים היציבה והלחימה.

3. הטכניקות בנינג'וטסו

הטכניקות והגלגולים מבוצעים ברמה שמצריכה שליטה מעולה

בגוף דהינו להשתמש בכולו כמכלול, תחושת היציבה שלך ושל

היריב, וכן זיהוי עבודת הגוף של היריב, הטווח ביניכם,

והרגשת היריב כיצד עומד לפעול, שכל המכלול הזה מאד

מפתח את חדות המח, לעכל הרבה נושאים ביחד במהירות

ויעילות ולהיות ערני קשוב ומרוכז למתרחש סביבך.

4. ההרפיה שבנינג'וטסו

הנה אומנות ההתבוננות. דרך תרגול ההרפיה אנו לומדים

להתבונן במציאות כפי שהיא ולהיות ערים למתרחש, ברמה

הפיזית, המנטלית והרגשית. תרגול מודעות הינו דרך לשחרור

התודעה שלנו מרגשות שליליים שיוצרים בתוכנו תסכול וצער.

ולשחרר מאתנו המחשבות הרעות והחלישות והבלבול

שגורמות קיפאון וחוסר תגובה בזמן אמת או

לחץ וניתוח שכלי הגורם לטראומה מהאירוע, ומביאה אותנו

לפעול כפי המצטרך באותה עת בלי אמוציות רגשיות. עקב

שליטה מלאה ברגשות ובמחשבות שלנו.

בכבוד רב ישי אמנו.

052-8462017


 
תגובות הוסף תגובה הוסף תגובה
Coi בניית אתרים
תפריט דף הבית טלפוןפייסבוק